top of page
  • Baruš

Aswagandha

Pro tento článek jsem si vybrala Aswagandhu, alias vitánii snodárnou (Whitania Somnifera), které se přezdívá indický ženšen. Tato rostlina patří do skupiny adaptogenů, o kterých jsem psala v minulém článku. Blíže jsem tam popsala, proč do této skupiny patří a jak nám pomáhají s naším zdravím. Pokud jste ho nečetli, běžte se mrknout.


Aswagandha byl můj první lístek do říše adaptogenů. Název pochází ze sanskrtu a znamená koňská síla. Říká se, že i její zápach připomíná vůni koně a to mohu potvrdit. U adaptogenů se obzvláště vyplatí číst recenze a hodnocení a vyplatí se také do nich zainvestovat. U této skupiny či kategorie doplňků stravy je dobré koukat na kvalitu a ne na kvantitu. Není tomu tak vždy, že levnější varianta je tak špatná, ale z mé zkušenosti tomu tak bohužel bylo.




Jak jsem na adaptogeny narazila a proč jsem si vybrala pro začátek právě aswagandhu?





K této rostlině mě vedla řada nepříjemných událostí, které se v mém životě udály minulý rok a přinesly řadu psychických i fyzických problémů, se kterými se potýkám do teď i když v mnohem menším měřítku, než před pár měsíci. V první řadě nespavost, úzkost, nervozitu, hormonální problémy (adrenální únava) a další nepříjemné symptomy. Vzhledem k tomu, že všechny výše zmíněné potíže a další dokáže tahle rostlinka pokrýt, tak jsem se rozhodla ji dát šanci.


Co dělá Asawagandhu Aswagandhou?

Obsahuje mnoho látek. Nejvíce zastoupenou třídou jsou alkaloidy (isopelletierin, anaferin, withasomnin, aswagandhin…) dále jsou to pak steroidní laktony (withanolidy, withanosidy a withaferiny), fytosteroly, aminokyseliny, vitamíny a minerály, které této rostlině poskytují super sílu. Čím větší % withanolidů a čistota a kvalita extraktu, tím by měly být účinky na zdraví člověka silnější.

Aswagandha je jedna z nejvíce studovaných rostlin, proto na internetu najdeme mnoho odborných článků a výzkumů o jejích blahodárných účincích na naše zdraví. Ve zkratce se zde pokusím pár účinků sepsat, protože to opravdu stojí za to.

  • Homeostáza, jako většina adaptogenů nastoluje i Aswagandha v organismu rovnováhu a udržuje ji.

  • Mírní stres, dodává energii, zlepšuje spánek, mírní nervozitu, úzkost, zlepšuje sexuální výkon, protože jejím působením na dráhu HPA axis-dráha endokrinních žláz (hypotalamus- hypofýza-nadledviny) snižuje kortizol v krvi a srovnává ho. Působí i na další endokrynní žlázy, kde právě podporuje tvorbu hormonů. Prostřednictvím této dráhy, pomáhá regulovat úroveň stresu. Velmi zkráceně napsáno.

  • Je něco jako přírodní antidepresivum, podle studií se přirovnává svým účinkem k antidepresivum skupiny SSRI.

  • Podporuje a zlepšuje imunitu.

  • Je ANTI (bakteriální,biotická, dyseptická…)

  • Může zvyšovat hladinu testosteronu, sílu a svalovou hmotu u mužů a také jejich plodnost a lepší tvorbu a množství spermatu.

  • I u žen pmáhá při neplodnosti, srovnáváním hormonálních hladin.

  • Pomáhá při snížení zánětu a to tak, že snižuje CRP protein, který je právě znakem zánětu v těle. Tento proces je opět přes osu HPA. Při dlouhodobém stresu se do organismu dostává velké množství hormonu kortizolu, který v těle následně způsobuje zánět. Aswagandha tyto hladiny dokáže srovnat a kortizol v těle snížit.

  • Snižuje hladinu cholesterolu

  • Srovnává činnost štítné žlázy- může pomáhat při autoimunitních onemocnění se štítnou žlázou, jako je Hashimoto...

  • Má neuroprotektivní vlastnosti. Chrání neurony před neurodegenerací a jejich zánikem, ke kterému při nespavosti a dlouhodobém stresu může docházet.

Mě nejvíce zajímaly účinky, kterými aswagandha pomáhá právě při dlouhodobé stresové zátěži, nervozitě... Jde mi o nastolení rovnováhy celého organismu a endokrinního systému. Při stresu je tělo velmi rozhozené. A to vše může přispět k autoimunitním nemocem štítné žlázy, rakovině, cukrovce, a samozřejmě depresím, nespavosti, úzkosti, problémy s pamětí a můžeme pokračovat. Téměř vždy je stres skvělá živná půda pro rozvoj závažných a chronických onemocnění.

Aswagandha Superion Herbs

Extrakt z kořene 5% withanolidů.

Jedna kapsle 500 mg extraktu z kořene

Má první aswagandha byla právě od této značky. Už po týdnu jsem začala vidět malé změny na tom, jak jsem se cítila. V první řadě jsem pozorovala lepší spánek i po pár hodinách jsem se cítila méně unavená. Během dne jsem byla méně nervózní: Pociťovala jsem také menší úzkost, než dříve, která se u mě pojí s bušením srdce, motáním hlavy, staženým žaludkem a obtížějším dýcháním. Zlepšila se mi o malinko paměť, která při mé nespavosti velmi trpí. Zlepšila se mi pleť a zmírnily se mi menstruační bolesti. Určitě se mi zlepšil i zánět v pleti. A v poslední řadě jsem cítila, že jsem méně depresivní a plačtivá. A věřte mi, že plačtivá jsem byla poslední rok velmi. Ohledně síly to nemohu posoudit, protože většinu dní jsem byla rád, že mohu alespoň chodit, dát si sprchu a uvařit.

Sečteno podtrženo, s tímto výrobkem jsem byla velmi spokojená ohledně práce, kterou na mě vykonal. Jako mínus, bych dala asi dražší cenu za poměrně málo kapslí. Ale u adaptogenů se dívám spíše na kvalitu a za tu si musí bohužel člověk připlatit.

Za cenu 790,- Kč obsahuje pouze 90 kapslí.

Při spotřebě 3 denně mi tak vydržela měsíc. Ale po zkušenostech a vším, jak jsem se denně cítila, mi to bylo jedno. Byla jsem ráda, že je mi o 50% lépe. Bohužel po odjezdu do Švýcarska jsem se k této značce nevrátila a zkoušela jsem jiné z důvodu dopravy.

Aswagandha NOW Foods

Extrakt z kořene s 2,5 % withanolidů, 450 mg kořene na jednu kapsli.

Tak přesně při tomto doplňku stravy jsem se ujistila, že levnější není úplně super v oblasti a adaptogenů a dolňků stravy, protože to co jsem zažila, bych nepřála nikomu. A teď si vážně nedělám srandu. Tento doplněk jsem si objednávala ze stránky iHerb, jako momentálně všechny doplňky stravy. Vždy, než si pořídím nějaký nový produkt, ať je to cokoli, tak čtu velké množství recenzí z různých stránek pozitivní hodnocení i ta negativní. Tentokrát nevím proč, jsem ta negativní nebrala tak vážně, jak jsem měla, protože převažovala ta pozitivní a hlavně NOW Foods, patří v supplementech k lepším značkám a je velmi oblíbená a hojně prodávaná. Takže už při otevření mi neseděla vůně kapslí. To kolem vůně koně ani neprošlo. Tu vůni ani neumím popsat spíše bylinná, možná trochu jako sušené seno. A teď to nejpodstatnější a zároveň nejhorší. Možná, že mi prostě tahle aswagandha nesedla a byla jsem jedna z dalších, kteří měli stejnou zkušenost. První den se nic nedělo, ale druhý den jsem začala mít bolesti žaludku, nevolnost a neustálou potřebu na zvracení, bohužel nic nešlo. Neměla jsem vůbec chuť k jídlu a ze všeho mi bylo neskutečně zle. Byla jsem unavená, sotva jsem se postavila na nohy, spíše jsem jen polehávala. Další dny se přidalo svědění po celém těle absolutně všude na každém milimetru mého těla včetně intimních partií. Nic nepomáhalo, protože jsem neměla na těle žádnou vyrážku ani suché místo, co by to mohlo způsobovat, tak se nešlo ani domazat krémem. V noci jsem se strašlivě potila, jako by mi v žilách proudila vařicí krev a do toho jsem se celou noc škrábala, až se mi udělaly modřiny. A místo, aby mi pomáhala spát, tak mě nabuzovala a během dne jsem byla extrémně nervózní, malátná a úzkostlivá. Dala jsem jí týden, protože jsem si myslela, že je to jen přechodné zhoršení, jak se na některých webech uvádělo. Cítila jsem se, jak po otravě jídlem, akorát, že ze mě nic nešlo dostat ven. Stejné zkušenosti na tenhle konkrétní produkt si můžete sami přečíst, jak na iHerbu, tak na Amazonu.

Tuto Aswagandhu jsem kupovala na Iherbu 180 kapslí za 500,- Kč a 90 kapslí za 200,- Kč.








Po této zkušenosti jsem si dala chvíli pauzu, protože jsem se chtěla trochu vyčistit. Nicméně někdy minulý měsíc jsem zabrousila do lokální zdravé stravy/přírodní lékárny/drogerie, kde prodávají mimo jiné i různá homeopatika, doplňky stravy, vitamíny, minerály, eterické oleje, eko drogerii atd. Tyto obchůdky naprosto zbožňuju. No a jak jsem se tak kochala, našla jsem zde další Aswagandhu, tak jsem si řekla, že ji zkusím.

Aswagandha Dioniso

Extrakt z rostliny jedna kapsle obsahuje 600 mg

Ze začátku jsem samozřejmě měla trochu obavy, jak na mě bude působit po minulé zkušenosti a tak jsem v braní byla trochu opatrnější. Začala jsem jednou, pak 2 denně, až jsem se dostala na 2x2 denně. Ihned po otevření stejná silná vůně, jako u produktu od Superion Herbs, prostě kůň. Účinky na sebe nenechaly dlouho čekat. Ani ne do týdne jsem cítila větší klid v duši, menší nervozitu a větši soustředěnost. Sem tam jsem zažila i takový zvláštní příliv radosti, který jsem necítila už hodně dlouho a vzhledem k této situaci, která teď probíhá a energetické kolektivní pole je plné strachu, stresu a nervozity, tak mě tohle drží asi na nohou. Všimla jsem si, že když znervózním a dostanu se do stresu, rychleji se vracím zpět do klidu, což je naprosto boží a to co potřebuji. Během dne mám mnohem více síly a energie, myšlení se zlepšilo tak o 70%. Co se týká spánku, tak zlepšení pozoruji až teď 3 týdnem. Zrychlilo se mi usínání a dokážu vůbec usnout, což mi dělalo ještě nedávno velký problém. Během noci se sice stále hodně budím, ale dokážu se hned navrátit do spánku a stačí mi spát méně hodin a bez problému vstanu a funguji.


Jediné malé mínus je cena a to je cca 700,- Kč za 120 kapslí.

S porovnáním Aswagandhy od Superion Herbs jsou si účinky velmi podobné, ale cenově je tato lepší dokonce i množstvím, jak můžete vidět.




No dobrá, tak to by bylo pro dnešní článek asi vše. Řekla bych, že toho už, tak akorát. Já jsem si tuto rostlinku opravdu zamilovala a budu velice ráda, pokud mi dáte vědět, jestli s ní máte nějaké zkušenosti, ať už pozitivní či negativní a popřípadě mi můžete dát typ na další Vaše vyzkoušené adaptogeny.

Mějte se krásně, opatrujte se a buďte zdraví.

Baruš :*

228 zobrazení0 komentářů

Nejnovější příspěvky

Zobrazit vše

Insomnia

Akné

bottom of page